مجله سرگرمی

هر آنچه که باید بدانید.

مجله سرگرمی

هر آنچه که باید بدانید.

  • ۰
  • ۰

اگر به دنبال ایجاد یک سازه قوی هستید که بتواند چندین دهه بدون نشان دادن هیچ نشانه‌ای از فرسودگی پایدار بماند، سقف وافل انتخاب خوبی است. این سیستم دارای ایستایی و استحکام بیشتری در مقایسه با روش‌های سقف بتنی یا تیرچه‌ای معمولی است. همچنین در برابر ترک و خوردگی، مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد.

سقف وافل یک طرفه

سقف وافل یک طرفه از یک طرف باربری دارد و در نتیجه تنها در یک جهت میلگرد گذاری انجام می شود. زمانی از سقف وافل یک طرفه استفاده می شود که طول دهانه ها نهایتا 8 متر باشد. در سقف وافل یک طرفه تیرچه ها در یک جهت قرار گرفته و لازم است در ابتدا و انتهای آن ها تیر قرار بگیرد. در نتیجه بار سقف در جهت تیرچه ها و عمود بر تیرها قرار می گیرد. در نهایت می توان گفت سقف وافل یک طرفه عملکردی مانند دال یک طرفه دارد و آرماتور گذاری تنها در جهت تیرچه ها انجام می شود.

سقف وافل دو طرفه

نوع دیگری از سقف وافل که در دهانه های بیشتر از 8-9 متر اجرای می شود سقف وافل دو طرفه است. در سقف وافل دو طرفه تیرچه ها به صورت عمودی قرار می گیرند در نتیجه در این نوع سقف به تیرهای میانی احتیاجی نیست. سقف وافل دو طرفه تمام بارها را به ستونها منتقل می کند و رفتاری مانند دال دو طرفه دارد. آرماتور گذاری در این نوع سقف در دو جهت انجام می گیرد که موجب افزایش هزینه ها نسبت به سقف وافل یک طرفه می گردد.

و

نمای زیرین سقف وافل

مزایای سقف وافل

سقف وافل دارای ویژگی هایی است که موجب می شود هر کارفرمایی برای اجرای سازه های خود به آن علاقه داشته باشد. از جمله مزایای سقف وافل می توان به مزایای فنی، اقتصادی، سازه ای، معماری و ایمنی اشاره کرد که در ادامه برخی از آن ها را بیان می کنیم.

یکی از بزرگ ترین علل محبوبیت سقف وافل کاهش بار مرده ساختمان است که از نظر سازه ای دلخواه مهندسین طراح و اجرایی است.
سقف وافل رفتاری شبیه به دال دارد با این تفاوت که علاوه بر استفاه از قالب های وافل، زیرسازی آن نیز ساده تر است و از متریال کم تری استفاده می شود در نتیجه اجرای آن نسبت به دال اقتصادی تر است.
با وجود قالب های وافل بتن ریزی و آرماتور گذاری سقف وافل نسبت به سایر سقف های بتنی آسان تر انجام می شود.
در زیرسازی سقف وافل (یک طرفه و دو طرفه)تیرچه ها در یک راستا قرار می گیرند بنابراین تغییر شکل و اعوجاج در سقف وجود ندارد که منجر به زیبایی هر چه بیشتر سقف می شود.
سقف وافل قابلیت اجرای در دهانه های بلند (در مواردی حتی تا 17 متر) را دارد و به کار بردن آن موجب حذف ستون های اضافه می شود در نتیجه معماران می توانند به راحتی ایده های خود را در سازه عملی کنند و این سقف از نظر معماری فوق العاده است.
قالب های سقف وافل بسیار مستحکم و پیوسته هستند که برای سلامتی نیروی انسانی که بر روی آن کار می کنند مناسب بوده و همچنین از نشت شیرابه بتن خودداری می کنند.
اگرچه از نظر هزینه ها این سقف نسبت به سایر سقف ها گران تر است اما به دلیل این که می توان از قالب های سقف وافل بیش از 50 بار استفاده کرد. همچنین به این دلیل که برخی شرکت ها شرایطی مانند بازخرید و اجاره قالب وافل را در اختیار کارفرمایان قرار می دهند که هزینه ناشی از قالب ها کاهش  می یابد و توجیه اقتصادی دارد.

کلام آخر
سقف وافل یک دال بتنی با معماری ویژه به شکل وافل است که می‌تواند برای دهانه‌های بزرگتر در ساختمان‌های عمومی مورد استفاده قرار گیرد. صرفه‌جویی در میلگرد، بتن از مصالح مورد نیاز ساختمان، جزو نکات مثبت این تکنولوژی و نیاز به ابزارآلات، قالب‌های ویژه و نیروی کار متخصص نکات نه چندان مثبت انتخاب دال بتنی وافل برای اجرای سقف‌هایی با دهانه‌های وسیع قرار می‌گیرند.

منبع: https://sahandsazeh.co/

  • ۰۲/۰۱/۰۳
  • سرگرمی خاص

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی