مجله سرگرمی

هر آنچه که باید بدانید.

مجله سرگرمی

هر آنچه که باید بدانید.

  • ۰
  • ۰

طراحی سازه چیست؟

طراحی سازه یک ساختار مهندسی با المان‌های متعددی مانند ستون‌ها، دیوار‌ها و.. است که برای طراحی هر کدام از آن‌ها باید به عوامل مختلفی توجه شود. این عوامل شامل مقاومت مصالحی که استفاده می‌شود، نیروی استاتیک و دینامیک وارد بر هریک از اجزا و میزان مقاومت آن‌ها و همچنین مجموع باری که قرار است بر فونداسیون و کل ساختار طراحی سازه وارد شود و جزئیات بسیار دیگری هستند.

طراحی سازه چیست؟

مصالح و متریال‌‌های مختلفی برای طراحی سازه‌‌ ها استفاده می‌شوند. این مصالح می‌توانند از موادی مانند چوب در سازه‌‌های کوچک جنگلی یا روستایی تا بتن و فولاد در ساختمان‌های بزرگ متفاوت باشد. مواد و روش‌های جدیدی هم در سال‌های اخیر در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند که هم هزینه تمام شده ساخت و ساز را کاهش می‌دهند و هم موجب مقاومت بیشتر در طراحی سازه می‌شوند. از جمله آن‌ها سازه‌‌های وافل هستند که طراحی مشبکی دارند، ایمنی ساختمان را بسیار بالا می‌برند و به دلیل مزایای فراوانی که دارند، مورد توجه گسترده سازندگان و مهندسان قرار گرفته اند.

طراحی سازه ساختمان، تمام موارد دخیل در اجرای ساختمان را در بر می گیرد در این بین نقطه نظرات متفاوت امری بدیهی است که با برگزاری جلسات و نشست های مختلف بین سایر اعضای درگیر در پروسه رفع خواهد شد و نتیجه پایانی طراحی سازه برای پیدا کردن بهترین روش اجرای سازه که مهم ترین عامل اجرای ساختمان نیز می باشد هدف ماست. مهندس سازه در ساختمان های متوسط آیتم های زیادی را در نظر می گیرد تا فرم سازه ایده آل و استاندارد متناسب با پروژه را پیدا کند برجسته ترین آیتم هایی که از دید کارفرما جهت طراحی سازه ساختمان اهمیت دارد. در وهله اول شامل قیمت مناسب پروژه و کیفیت اجرا و نقشه ساختمان را در بر می گیرد طراح سازه در طراحی خود اقتصادی بودن سازه را در نظر می گیرد تا هزینه های اجرای ساختمان از بودجه مورد نظر بالاتر نرود در واقع طراحی سازه ساختمان تا حد زیادی وابسته به بودجه اجرای ساختمان صورت می پذیرد و از این رو رکن اساسی در یک کیس معماری به شمار می رود.

طراحی سازه شامل چه مواردی می شود؟

توجه داشته باشید که طراحی بعضی از سازه ها دارای پیچیدگی های خاص خودش است و تجزیه و تحلیل بیشتری را می طلبد. این چالش ها باید از طریق یک فرد و یا افراد حرفه ‌ای پیگیری شود. برای طراحی یک ساختمان سعی کنید از افراد متخصص و دارای مهارت لازم در این زمینه استفاده کنید. برای ساخت یک سازه سعی کنید استانداردهای آن محیط را در نظر گرفته و سپس برای ساختمان سازی اقدام کنید. توجه کنید که از متخصصین طراحی نرم‌ افزاری استفاده کنید تا طراحی های بهتری را در اختیار شما قرار دهند. توجه داشته باشید با توجه به متریال فلزی و یا غیر فلزی که برای ساختمان استفاده می ‌کنید باید در قسمت های مختلف به جنس این مواد توجه کرده و خواص فیزیکی و مکانیکی آن ها را در نظر گرفته تا سازه شما بیش از حد سنگین و یا سبک نشود. توجه داشته باشید بعضی از ساختمان ها طرح ها و شکل های ظاهری مدرن و البته غیرمتعارفی را دارند. برای این ساختمان ها باید محاسبات دقیقی انجام شود تا بهترین مواد ساختمانی که دارای استحکام بالایی است انتخاب گردد. در کل باید برای ساخت سازه و طراحی آن از نکات گفته شده استفاده کرد.

طراحی سازه با هدف طراحی و اجرا  ساختاری مستحکم با قابلیت های عالی انجام می شود تا سازه با گذشت زمان پایدار بماند. در طراحی سازه باید پیکربندی، ابعاد و قطعات به نحوی مشخص شود تا ایمنی، عملکرد خوب و پایایی سازه محقق شود. 

سخن پایانی
در پایان حتماً و حتماً توجه داشته باشید که از متریال درجه یک برای ساختمان خود استفاده کنید. بعضی از افراد با توجه به شرایط مالی نامناسب، مواد درجه دو یا سه را خریداری می کنند. اما توصیه ما به افراد این است که در هر شرایطی (حتی در صورت خوابیدن پروژه تا تهیه بودجه مناسب) متریال درجه یک استفاده کننده. لذا متریال درجه دو یا سه در کوتاه مدت مستهلک شده و نیاز به بازسازی در آن ها به چشم می خورد. برای طراحی سازه سعی کنید افرادی را استفاده کنید که پروژه های موفقی داشته باشند. البته از نیروی جوان هم در طراحی سازه می توان استفاده کرد.

منبع: https://sahandsazeh.co/

  • ۰۱/۱۲/۱۸
  • سرگرمی خاص

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی