مجله سرگرمی

هر آنچه که باید بدانید.

مجله سرگرمی

هر آنچه که باید بدانید.

۱ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

واردات کالا از جمله امورات پرسود برای کشور محسوب می شود. صادرات و واردات دو بال اصلی تجارت کشور را تشکیل می دهند. واردات انواع بار از کشورهای خارجی اغلب از فرآیند و نکات ریز و درشتی برخوردار است. همین موضوع اهمیت آگاهی از نحوه واردات بار را گوشزد می کند.

سیاست‌گذاران تجاری سالانه نیاز کشور را تعیین کرده و با اعمال برخی سیاست‌ها نیازهای وارداتی کشور را تعیین می‌کنند. واردات و عرضه کالا به کشور نیازمند ترخیص کالا و آگاهی از مراحل ترخیص آن است. در ادامه به بررسی این موضوع و شرح آن ها خواهیم پرداخت.

واردات کالا و آموزش آن را از کجا شروع کنیم؟

همانطور که اشاره شد، تجارت یکی از راه های اصلی جهت کسب سود محسوب می شود. واردات یکی از بال های اصلی تجارت را تشکیل داده و انجام آن نیازمند طی مراحل خاص خود است. سیاست‌گذاران با تعیین نیازهای کشور و اعمال برخی سیاست گذاری ها، نیازهای وارداتی کشور را تعیین می کنند.

بخشی از فرآیند مربوط به واردات کالا داخل کشور و بخش دیگر آن خارج از کشور صورت می گیرد. واردکننده باید با “امور تجارت و بانک‌داری بین‌المللی، ترخیص کالا و امور گمرکی” و غیره آشنایی داشته باشد. مجموع این دلایل، اهمیت آگاهی از نحوه واردات کالا را روشن می کند. در ادامه برخی از مراحل واردات کالا را بررسی خواهیم کرد.

آشنایی با قوانین واردات کالا

امور بازرگانی و تجارت به کسب اطلاع از قوانین و آگاهی از آن ها نیاز دارد. زیرا قوانین و مقررات مربوط به این حوزه با توجه به نیازهای روز به‌روزرسانی می شود. برخی از قوانین به صورت پایه بوده و برخی دیگر از آیین‌نامه و بخشنامه های اجرایی تشکیل شده است.

اطلاع از قوانین به یادگیری مراحل مربوط به واردات کمک فراوانی خواهد کرد. واردکننده نیز باید به قوانین آگاهی داشته و به تغییرات جزئی در مقررات نیز مسلط باشد. برخورداری از اطلاعات در این زمینه، به امور ترخیص کالا نیز کمک شایانی می کند.

یادگیری مراحل واردات کالا به زبان ساده

از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد تازه‌کار در این حوزه، آشنایی با نحوه واردات کالا یا مراحل آن به زبان ساده است. آشنایی قبلی با این مراحل، موجب واردات کالا با دید بهتری برای تجار و بازرگانان می شود. برخی از مهم ترین آن ها، مراحل زیر را تشکیل می دهد.

اخذ کارت بازرگانی

اخذ کارت بازرگانی نخستین گام در مراحل صادرات و واردات محسوب می شود. از همین جهت تجار تازه کار ابتدا باید به اخذ این کارت اقدام کنند. در غیر اینصورت امکان تجارت وجود نخواهد داشت. برخورداری از کارت بازرگانی مزایای بسیاری را برای تجار به همراه خواهد داشت.

انتخاب حوزه فعالیت

پس از اخذ کارت بازرگانی در نحوه واردات کالا، باید به انتخاب حوزه فعالیت خود بپردازید. زمینه و حوزه فعالیت، به چند صورت انتخاب می شود. برخی افراد به انجام فعالیت با یک کشور خاص تمایل دارند. این دسته از افراد به دلیل آگاهی از شرایط کشور مربوطه، اقدام به واردات انواع مختلف کالا می کنند.

آشنایی با قوانین و مقررات روز

واردکننده باید به صورت روزانه به رصد اطلاعات مربوط به حوزه فعالیت خود بپردازد. زیرا امکان ممنوعیت واردات کالای خاص پس از مدتی وجود دارد. به علاوه، تعرفه مربوط به واردات برخی کالاها کم و زیاد می شود. در برخی موارد تجارت با یک کشور خاص شامل محدودیت هایی شده که باید از آن ها اطلاع داشته باشید.

انتخاب کشور و کالای وارداتی

پس از طی مراحل فوق، با مشتریان کشورهای مختلف وارد مذاکره شوید. این کار نیازمند تسلط به زبان کشور موردنظر و آگاهی از قوانین و مقررات تجاری آن است. در این مرحله با چندین فروشنده وارد مذاکره شده و قیمت کالاها را با یکدیگر بررسی کنید.

مراحل واردات کالا از ابتدا تا انتها

آگاهی از نحوه واردات کالا از ابتدا تا انتها، به معنی “کسب دانش در این زمینه از صفر تا صد” آن است. به منظور انجام فعالیت در این زمینه به صورت تخصصی، باید از کوچکترین نکته آن آگاهی داشته باشید. در ادامه نحوه واردات کالا از ابتدا تا انتها را بررسی می کنیم.

تعیین استراتژی وارداتی

استراتژی تجارت از جمله اجزای اساسی طرح تجاری و کسب و کار است. استراتژی مربوطه باید ساده بوده و تمام افراد در دستیابی به نتایج صادرات سهیم خواهند بود. به علاوه این افراد باید از طرح اطلاع داشته و علاقه مند به تعامل با آن باشند. پاسخگویی به سوالات زیر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • محصول موردنظر چه نیازهایی در بازار داخلی را برآورده می سازد؟
  • میزان اهمیت تفاوت های زبانی یا فرهنگی تا چه اندازه اهمیت دارد؟
  • تنظیمات یا خدمات خاص ضروری برای اجرای استراتژی فروش در محیط کسب و کار چیست؟

شناسایی ریسک مراحل واردات و مدیریت آن

واردات به معنای کسب فرصت های بیشتر بوده اما مستلزم خطرات بیشتر نیز می شود. محیط تجارت بین الملل طی سال های اخیر به طور قابل ملاحظه ای تغییر کرده است. اما خطرات احتمالی برای واردکننده از قبیل خرید محصول از کشورهای دیگر همچنان ادامه دارد.

نخستین گام در نحوه واردات کالا، شناسایی منابع خطر و به حداقل رساندن آن ها است.” در این مرحله مراجعه به مشاوری ماهر در زمینه واردات به کاهش خطرات کمک فراوانی خواهد کرد. فرد واردکننده نیز باید از خطرات احتمالی کالا در بازار خارج از کشور نیز آگاهی داشته باشد. انواع ریسک های موجود در این زمینه شامل موارد زیر می شود.

  • ریسک سیاسی
  • ریسک قانونی
  • ریسک قرنطینه
  • ریسک نرخ ارز
  • ریسک عدم پرداخت
  • ریسک حمل و نقل

شناسایی درست محصول وارداتی

پیش از انجام خریدهای وارداتی، ابتدا آن را با نیاز بازارهای داخلی تطبیق دهید. در برخی مواقع، شرایط یا ترجیحات مشتری در هر بازار با کالای وارداتی متفاوت خواهد بود. واردات موفق کالا در بازار نیازمند دانش محصول و آگاهی از خصوصیات منحصر به فرد در هر بازار هدف است.

تحقیقات بازار و تماس با مشتریان موجب ارائه ایده هایی در زمینه فروش محصول در محل موردنظر می شود. مسئله کلیدی در این زمینه، میزان توانایی تطبیق محصولات در بازار هدف است. در این موارد توجه به موارد زیر از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

  • آیا مشتریان ویژگی های جمعیت شناختی و رفتاری یکسانی دارند؟
  • آیا کالای صادراتی نیازمند لوازم جانبی برای ارسال به همراه کالا در کشور مقصد است؟
  • آیا با توجه به نیازهای بازار به سفارش یک محصول اختصاصی نیاز دارید؟
  • آیا محصول واردشده به صورت انحصاری، در بازارهای مشابه به فروش می رسد؟

با توجه به موارد فوق در نحوه واردات کالا، آگاهی موردنیاز برای افراد در این زمینه کسب می شود. اطلاع از هریک از این موارد به افراد در واردات کالای موردنظر و تطابق آن با بازار کمک شایانی می کند. در نتیجه، مراحل واردات کالا از ابتدا تا انتها و اطلاع از آن موجب کسب سود بالایی می شود

مراحل واردات کالا به داخل کشور

ورود کالا به کشور کار آسانی نیست؛ اما برای اغلب کالاها واردات آن سودمندتر از تولید آن ها است. زیرا در برخی کشورها دانش آن‌ها نسبت به ایران بیشتر و هزینه کار و خرید تجهیزات کمتر خواهد بود. واردات کالا مراحل پیچیده ای داشته که باید با صبر و حوصله طی کنید. حین واردات نیز به قوانین وضع شده دولت ها توجه داشته باشید. در ادامه برخی از مراحل نحوه واردات کالا به داخل کشور را بررسی خواهیم کرد.

شناخت کالای هدف

پیش از آغاز مراحل واردات به کشور، باید از نوع کالا باخبر بوده و آگاه باشید. شناسایی تمام حواشی و جنبه های مختلف کالا، تعیین بازار هدف و میزان فروش احتمالی کالا را نیز محاسبه کنید. درصورت عدم توجه به این مساله، پس از عرضه کالا دچار مشکل شده و امکان فریب نیز وجود دارد.

شناخت تولیدکننده

شناخت تولیدکننده مرحله بعدی در واردات کالا به داخل کشور است. این شناخت به صورت حضوری یا غیر حضوری کسب می شود. در انتخاب شرکت نیز دقت بالایی را به کار بگیرید. زیرا امکان کلاهبرداری و تقلب وجود داشته و دولت در این زمینه طرف شما نخواهد بود. درصورت امکان به صورت حضوری به کشور موردنظر مراجعه کرده تا از نزدیک شاهد فعالیت های آن باشید.

بررسی کالا به صورت فیزیکی

پس از انجام مراحل فوق، به صورت شخصی یک یا چند نمونه از کالا را تهیه کنید. به منظور خرید کالا نیازی به ارائه نام شرکت موردنظر نخواهید داشت. پس از تحویل کالا آن را با دقت بررسی کرده و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

برآوردهای قیمتی و زمانی

هنگام انجام خرید، تقریبا با نقاط مثبت و منفی آن آشنا خواهید شد. برآورد قیمت کالا، میزان خرید کالای موردنظر و مدت زمان رسیدن کالا به ایران شامل برآوردهای قیمتی و زمانی می‌شود. بنابراین، پیش از انجام عملیات واردات قیمت، زمان و کیفیت را برآورد کنید.

تماس با تامین کننده

درصورت انجام بررسی های لازم، اطلاعات تماس شرکت تولیدکننده را کسب کنید. پس از تماس تقاضای خود را به گوش آن ها برسانید. شرکت موردنظر احتمالا رسیدی مبتنی بر تعیین قیمت و سایر خدمات ارائه می کند. به این رسید “پروفوما” گفته شده که برای افراد واردکننده صادر می شود.

سایر مراحل نحوه واردات کالا به داخل کشور شامل موارد زیر می شود.

  • گمرک و تشریفات قانونی واردات کالا
  • محاسبه هزینه ها
  • دریافت کارت بازرگانی
  • اخذ مجوزهای مربوطه
  • پرداخت مبلغ به شرکت تولیدکننده
  • تولید
  • ترخیص کالا
  • ثبت اظهارنامه جهت ترخیص
  • بررسی کالا
  • پرداخت مالیات و عوارض
  • ارائه مدارک
  • پرداخت هزینه ترخیص کالا
  • وکالت
  • دریافت کالا
  • منبع : بلاگ گیتی کالا رسان
  • سرگرمی خاص