مجله سرگرمی

هر آنچه که باید بدانید.

مجله سرگرمی

هر آنچه که باید بدانید.

  • ۰
  • ۰

سقف وافل چیست؟


سقف وافل نوعی سقف بتنی است که ظاهر شکیل و خوبی دارد و به دلیل مزایای اقتصادی و فنی زیاد آن ، محبوب و مورد استفاده فراوان است. برای اجرای این سقف از قالب وافل استفاده می شود که وزن مرده سازه را کاهش می دهد و نمای زیبایی در سطح زیرین سقف ایجاد می کند که در ادامه به تفصیل در مورد قالب وافل توضیح خواهیم داد.

چرا سقف وافل؟

اسم سقف وافل از ظاهرش گرفته شده که شبیه به یک نوع غذای محبوب فرانسوی با همین نام (Waffle) است که معمولاً برای صبحانه صرف می‌شود. از نظر ساختاری، وافل سقف ساختمان ترکیبی از خطوط بتن مسلح به‌صورت مش (تار و پود) است. فضای میان این تار و پودها خالی بوده و همین موضوع، مهم‌ترین مزیت سقف وافل به شمار می‌رود.

سقف وافل بهترین انتخاب برای ساختمان‌هایی است که دهانه‌های عریض و مرتفع دارند که از میان آن‌ها می‌توان به مراکز تجاری، بیمارستان و فرودگاه اشاره کرد. سقف بتنی معمولی دارای وزن زیادی بوده و در نتیجه بار مرده زیادی را به سازه تحمیل می‌کند؛ اما سقف وافل به علت حفره‌هایی که دارد، این مشکل را حل کرده و عمر سازه را بالا می‌برد.

تاریخچه سقف وافل

پیشینه اصلی سقف های وافل به اوایل قرن ۱۹ میلادی برمی‌گردد که با پیشرفت در سازه های فناوری و ماشین آلات مدرن در حوزه ساختمان سازی اغاز شد. اصول واقعی این سقف‌ها در اروپا و کشور‌های آمریکایی اجرا شد و با گذر زمان به کشور های دیگر گسترش پیدا کرد. مزایا و استقامت این سقف ها باعث شده تا به امروز هم از این سازه ها استفاده شود.

سقف های وافل را در سازه هایی مانند: فروشگاه‌ها، پارکینگ‌ها، هتل‌ها، موزه‌ها، دانشگاه‌ها و... دید.

مزایای سقف وافل چیست؟

اولین مزایای چشم گیر این سقف ها کاهش و صرفه جویی در هزینه ها است، زیرا دیگر نیازی به خریداری مصالح فلزی برای سقف های وافل نیست و گزینه مناسبی در مقایسه با سقف هایی مانند کرمیت، عرشه فولادی و... است.

از دومین مزایای سقف های وافل می‌توان به حذف تیرهای فرعی و یا اجرا کردن سقف ها به صورت کامپوزیت اشاره کرد. استفاده از سقف وافل در حالت یک طرفه و دو طرفه می‌تواند در حالت وجود تیر های میانی طراحی و اجرا شود.

دیگر مزایای سقف‌های وافل عبارتند از:

حذف و جلوگیری از هزینه های اضافی بابت مصالح پیش ساخته
صرفه جویی در مصرف سیمان و بتن
کاهش تمامی هزینه ها الخصوص هزینه های تمام شده
مقاومت در برابر آتش و آتش سوزی
مقاومت در برار لرزش
عایق مناسب برای حرارت و صدا
و....

نتیجه گیری

سقف وافل نوعی سقف بتنی  و جدید مدرن است  که از بتن مسلح ساخته شده و در قسمت زیر آن بتن در دو جهت اجرا میشودکه هم شکل ظاهری شکیل  و هم دارای مزیت اقتصادی و فنی زیادی است. برای اجرای این نوع وافل از قالب وافل یک طرفه یا دو طرفه استفاده میشود که یک قطعه پلاستیکی به شکل مربع یا مستعطیل  هستند و اهمیت زیادی در اجری سقف وافل دارند. استفاده از این نوع قالب وافل وزن مرده سازه را کاهش می دهد. برای طراحی سقف وافل باید به چند پارامتر مانند : ضخامت دال ، فاصله دو تیرچه ، عرض و عمق تیرچه ، و ضرایب سختی دال توجه شود. مزیت مهم سقف وافل اجرا در دهانه های بالای 12 متر است.  برای اجرای این نوع وافل در دهانه  حداکثر 10 متر از قالب وافل یک طرفه و در دهانه بالای 12 متر از قالب وافل دو طرفه استفاده میشود.

منبع: https://sahandsazeh.co/

  • ۰۱/۱۲/۱۸
  • سرگرمی خاص

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی