مجله سرگرمی

هر آنچه که باید بدانید.

مجله سرگرمی

هر آنچه که باید بدانید.

  • ۰
  • ۰

طراحی سقف وافل دو طرفه و یک طرفه از مهمترین مراحل اولیه است که می بایست با دقت و مهارت انجام شود. به طور حتم از مهمترین مواردی که باید در طراحی سقف وافل لحاظ کرد، ابعاد قالب وافل است. ابعاد قالب وافل باید با توجه به ضخامت سقف و قالب های موجود در بازار، تعیین گردد. همچنین یک طراحی حرفه ای و بهینه هم باعث سبک سازی سازه و هم صرفه جویی در هزینه های نهایی سازه می شوند. باید به این نکته توجه داشت که طراحی نامناسب علاوه بر اعمال هزینه های اضافه بر کارفرما باعث شده ساختمان ایرادهایی داشته باشد که افراد کمی این مکان را به عنوان محل برای زندگی و یا کار انتخاب نمایند.

ضوابط طراحی سقف وافل

سقف یا در اصطلاح مهندسی دیافراگم سازه وظیفه انتقال نیرو را به عهده دارد، نحوه انتقال نیروی باید بگونه‌ای باشد که سیستم باربر جانبی نیروی وارد شده بر سازه را به درستی دریافت کرده و بتواند به شالوده سازه آن را انتقال دهد. پیش نویس مبحث 9‌مقررات ملی (که از این پس در این نوشتار تحت عنوان مبحث 9 عنوان می‌شود) در بند 9-5-4-1 به وضوح به این مهم اشاره می‌کند:
9-5-4-1  سیستم های سازه ای باید طوری تنظیم و طراحی شوند که بار های ضریب دار در ترکیبات مورد نظر در فصل 7 را، بدون تجاوز از مقاومت طراحی مربوطه عضو، از طریق یک یا چند مسیر پیوسته تا تکیه گاه ها هدایت کنند.
سیستم وافل بسته به ابعاد قالب وافل قابلیت پخش بار را به صورت یک طرفه و دو طرفه دارد.

اصول طراحی سقف وافل دو طرفه و یک طرفه

از آنجایی که این نوع سقف ها دارای اصول مهندسی می باشند با توجه به آیین نامه معتبر می توانیم با رعایت کردن قواعد سقفی شکیل و زیبایی را طراحی کنیم. برای روش طراحی سقف وافل دوطرفه و یک طرفه برای اطلاعات بیشتر این قواعد، در زیر ذکر شده است.

مورد اول اندازه قالب ها می باشد. باید در هر دهانه و در هر جهت حداقل سه قالب قرار بگیرد. در نکته دوم که در قواعد ذکر شده است ابعاد دهانه می باشد. ابعاد دهانه باید طوری باشد که نسبت بعد بزرگتر به کوچکتر بیشتر از ۲ برابر باشد. مرحله بعد سختی تیر های عمود می باشد و حتما باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم. یکی دیگر از موارد مهم این است که نسبت دهانه مجاور در یک راستا باید از ۱/۳ کم تر باشد.

انتخاب سقف وافل یک طرفه یا دوطرفه بر چه اساسی انجام می شود؟

سقف وافل بر اساس نسبت طول به عرض دهانه به سقف وافل دوطرفه و یکطرفه تقسیم بندی می شود که روش طراحی در هر نوع کاملا با دیگری متفاوت است.

طراحی سقف وافل یک طرفه چگونه انجام می شود؟

اساس طراحی سقف وافل یکطرفه با طراحی سقف تیرچه یونولیت یکسان است و معمولا برای طراحی این گونه سقف ها از یک سری جداول طراحی استفاده می شود بجز در مواردی که نیاز به مدلسازی و طراحی موردی باشد. 

چه زمانی از سقف وافل دو طرفه استفاده می گردد؟

طراحی سقف وافل دوطرفه با هدف رفع نیاز معماری به دهانه های بلند و یا نیاز سازه ای به بارگذاری های سنگین انجام می شود.

نتیجه گیری

با روش طراحی سقف وافل دوطرفه و یک طرفه می توان از اینگونه سقف ها در فرودگاها یا نمایشگاه ها استفاده کرد. با استفاده از وافل یک طرفه می توان در هزینه ها صرفه جویی کرد. هم چنین روش طراحی سقف وافل دوطرفه و یک طرفه دارای قواعد خاصی می باشد که باید در ساخت آنها دقت کنیم.

منبع: https://sahandsazeh.co/

  • ۰۱/۱۲/۱۸
  • سرگرمی خاص

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی