مجله سرگرمی

هر آنچه که باید بدانید.

مجله سرگرمی

هر آنچه که باید بدانید.

۴ مطلب در اسفند ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

طراحی سازه چیست؟

طراحی سازه یک ساختار مهندسی با المان‌های متعددی مانند ستون‌ها، دیوار‌ها و.. است که برای طراحی هر کدام از آن‌ها باید به عوامل مختلفی توجه شود. این عوامل شامل مقاومت مصالحی که استفاده می‌شود، نیروی استاتیک و دینامیک وارد بر هریک از اجزا و میزان مقاومت آن‌ها و همچنین مجموع باری که قرار است بر فونداسیون و کل ساختار طراحی سازه وارد شود و جزئیات بسیار دیگری هستند.

طراحی سازه چیست؟

مصالح و متریال‌‌های مختلفی برای طراحی سازه‌‌ ها استفاده می‌شوند. این مصالح می‌توانند از موادی مانند چوب در سازه‌‌های کوچک جنگلی یا روستایی تا بتن و فولاد در ساختمان‌های بزرگ متفاوت باشد. مواد و روش‌های جدیدی هم در سال‌های اخیر در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند که هم هزینه تمام شده ساخت و ساز را کاهش می‌دهند و هم موجب مقاومت بیشتر در طراحی سازه می‌شوند. از جمله آن‌ها سازه‌‌های وافل هستند که طراحی مشبکی دارند، ایمنی ساختمان را بسیار بالا می‌برند و به دلیل مزایای فراوانی که دارند، مورد توجه گسترده سازندگان و مهندسان قرار گرفته اند.

طراحی سازه ساختمان، تمام موارد دخیل در اجرای ساختمان را در بر می گیرد در این بین نقطه نظرات متفاوت امری بدیهی است که با برگزاری جلسات و نشست های مختلف بین سایر اعضای درگیر در پروسه رفع خواهد شد و نتیجه پایانی طراحی سازه برای پیدا کردن بهترین روش اجرای سازه که مهم ترین عامل اجرای ساختمان نیز می باشد هدف ماست. مهندس سازه در ساختمان های متوسط آیتم های زیادی را در نظر می گیرد تا فرم سازه ایده آل و استاندارد متناسب با پروژه را پیدا کند برجسته ترین آیتم هایی که از دید کارفرما جهت طراحی سازه ساختمان اهمیت دارد. در وهله اول شامل قیمت مناسب پروژه و کیفیت اجرا و نقشه ساختمان را در بر می گیرد طراح سازه در طراحی خود اقتصادی بودن سازه را در نظر می گیرد تا هزینه های اجرای ساختمان از بودجه مورد نظر بالاتر نرود در واقع طراحی سازه ساختمان تا حد زیادی وابسته به بودجه اجرای ساختمان صورت می پذیرد و از این رو رکن اساسی در یک کیس معماری به شمار می رود.

طراحی سازه شامل چه مواردی می شود؟

توجه داشته باشید که طراحی بعضی از سازه ها دارای پیچیدگی های خاص خودش است و تجزیه و تحلیل بیشتری را می طلبد. این چالش ها باید از طریق یک فرد و یا افراد حرفه ‌ای پیگیری شود. برای طراحی یک ساختمان سعی کنید از افراد متخصص و دارای مهارت لازم در این زمینه استفاده کنید. برای ساخت یک سازه سعی کنید استانداردهای آن محیط را در نظر گرفته و سپس برای ساختمان سازی اقدام کنید. توجه کنید که از متخصصین طراحی نرم‌ افزاری استفاده کنید تا طراحی های بهتری را در اختیار شما قرار دهند. توجه داشته باشید با توجه به متریال فلزی و یا غیر فلزی که برای ساختمان استفاده می ‌کنید باید در قسمت های مختلف به جنس این مواد توجه کرده و خواص فیزیکی و مکانیکی آن ها را در نظر گرفته تا سازه شما بیش از حد سنگین و یا سبک نشود. توجه داشته باشید بعضی از ساختمان ها طرح ها و شکل های ظاهری مدرن و البته غیرمتعارفی را دارند. برای این ساختمان ها باید محاسبات دقیقی انجام شود تا بهترین مواد ساختمانی که دارای استحکام بالایی است انتخاب گردد. در کل باید برای ساخت سازه و طراحی آن از نکات گفته شده استفاده کرد.

طراحی سازه با هدف طراحی و اجرا  ساختاری مستحکم با قابلیت های عالی انجام می شود تا سازه با گذشت زمان پایدار بماند. در طراحی سازه باید پیکربندی، ابعاد و قطعات به نحوی مشخص شود تا ایمنی، عملکرد خوب و پایایی سازه محقق شود. 

سخن پایانی
در پایان حتماً و حتماً توجه داشته باشید که از متریال درجه یک برای ساختمان خود استفاده کنید. بعضی از افراد با توجه به شرایط مالی نامناسب، مواد درجه دو یا سه را خریداری می کنند. اما توصیه ما به افراد این است که در هر شرایطی (حتی در صورت خوابیدن پروژه تا تهیه بودجه مناسب) متریال درجه یک استفاده کننده. لذا متریال درجه دو یا سه در کوتاه مدت مستهلک شده و نیاز به بازسازی در آن ها به چشم می خورد. برای طراحی سازه سعی کنید افرادی را استفاده کنید که پروژه های موفقی داشته باشند. البته از نیروی جوان هم در طراحی سازه می توان استفاده کرد.

منبع: https://sahandsazeh.co/

  • سرگرمی خاص
  • ۰
  • ۰

اخیرا اجرای سقف وافل دارای مزایای فنی و اقتصادی می‌باشد که باعث استقبال گسترده جامعه مهندسین، سازندگان و در نتیجه گسترش کاربرد این تکنولوژی در صنعت ساختمان سازی شده است. از دیگر مزایای مهم سقف وافل آسانی اجرا و سازگاری اجرای این سیستم با شرایط فنی و اجرایی کشور در مقایسه با دیگر سیستم‌های مشابه سقف مانند سقف تیرچه بلوک، یوبوت، کوبیاکس، بابلدک، تیردال و پیش تنیده می‌باشد.

جزییات اجرایی سقف وافل

امروزه طراحی دیافراگم برای انتقال مناسب بار امری بسیار حیاتی می‌باشد، جزئیات اجرایی مناسب جهت سقف وافل در گام های مختلف می‌تواند از لحاظ فنی ایمنی بالایی را برای ساختمان تضمین نماید. طراحی مناسب دیافراگم شامل بر آرماتورهای جمع کننده، انتقال مناسب بار ازسقف به دیوارهای برشی و مهاربند، طراحی آرماتور دوخت، طراحی صحیح آرماتور پایین و بالایسقف و همچنین دیتایل آرماتور گوشه و برش پانچ در طراحی این سقفها حائز اهمیت خواهد بود. در ادامه نمونه ای از دیتایل های اجرایی سقف وافل گفته شده است
ایجاد خیز منفی در سقف وافل و دلایل ایجاد خیز

سقف ها قبل از ایجاد زمین لرزه تحت اثر بار های ثقلی قرار میگیرند ،بار مرده بار کف سازی و بار زنده از جمله مهمترین بار های ثقلی میباشند.بتن با توجه به ماهیت خزش و جمع شدگی در دراز مدت تحت بار های ثقلی دچار تغییر شکل یا همان خیز میشود دال ها و تیر های بتنی بیشترین تغییر شکل (خیز) را در وسط دهانه خود متحمل میشوند بنابراین برای اجرا سقف وتیر نیاز است تا از یک خیز منفی استفاده نمود اصولا مقدار این خیز توسط محاسب در نقشه های سازه دیده میشود اما بطور تقریبی برای کاربری های متداول    L/200   خواهد بود ایجاد این پیش خیز سبب میشود که بتن سقف پس از اینکه دچار  تغییر شکل آنی شد سطح صاف و تراز ایجاد گردد

آیا قالب های وافل نیاز به زدن روغن قالب دارند ؟

بر خلاف قالب های فلزی در قالب های وافل به دلیل مواد استفاده شده در ساخت قالب که از جنس پلاستیک صیقلی هستند بتن پس از گیرش به قالب نمیچسبد و به راحتی جدا میشود

نحوه اجرای آرماتور بندی در سقف وافل

آرماتور های تقویتی  سقف وافل عموما به دو حالت در نقشه های سازه ترسیم و در محل اجرا میشوند آرماتور تقویتی تیرچه های وافل: از آنجا که در سقف وافل برخلاف دال شبکه پایین بصورت سرتاسری وجود ندارد تیرچه های وافل آرماتور پایین را در خود جای میدهند عموما در وسط دهانه های سقف تیرچه وافل نیاز به آرماتور تقویتی دارند آرماتور شبکه بالا : برروی قالب وافل شبکه آرماتور فوقانی قرار میگیرند که جهت تقویت در نزدیکی ستون ها و تکیه گاه ها نیاز به تقویت خواهد بود

برش پانچ چیست و نکات اجرای آرماتور محدوده برش پانچ
برش پانچ یا منگنه ای نوعی شکست در دال های بتن مسلح می‌باشد که به واسطه بارهای متمرکز ایجاد می‌گردد. در دال های تخت، برش متمرکز در محل اتصال ستون‌ها به دال رخ می‌دهد. این شکست به علت نیروی برشی زیاد ایجاد می‌شود. بارهای تمرکزی ایجاد شده در یک مساحت کوچک در اطراف ستون و محل اتصال آن با دال باعث می‌شود که ستون، دال را سوراخ نموده و سقف تخریب گردد. این موضوع در دال‌های تخت که فاقد تیرهای میانی هستند، از حساسیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و یکی از نکات اجرای سقف وافل آرماتور بندی صحیح در محدوده پانچ است . 
توضیح فوق اهمیت بسیار زیاد اجرای آرماتوربندی درست جزییات پانچ را بیشتر آشکار می کند و ضوابط ویژه ای برای آرماتوربندی می بایست رعایت شود . عبور چند عدد میلگرد از ستون و استفاده از خاموت و سنجاقی ویژه جهت محصور کردن این میلگرد ها جزیی از دتایل محدوده پانچ است . تعداد میلگرد و تعداد رکابی یا خاموت و سایز آن در نقشه های اجرای بطور مشخص ذکر می گردد و در فاصله مشخصی از ستون و دیوار برشی نیز قالب وافل چیده نمی شود و دال بصورت توپر اجرا می شود

از چه آرماتور هایی در سقف وافل استفاده میشود؟

درنقشه های اجرایی نوع میلگردهای مصرفی در سازه ذکر می شود اگر در نقشه برای آرماتوربندی مش بالا یا پایین یا تقویتی سقف ، میلگرد سایز 10 و 12 داده شده بود، با توجه به اینکه این سایز میلگرد هم نوع A2 در بازار موجود هست و هم نوع A3 ، در تهیه و مصرف آن دقت نمایند . مجری وکارفرمای سقف وافل می بایست به این نکته اجرایی سقف وافل توجه داشته باشند و قبل خرید میلگرد برای سقف ، نوع میلگرد را کنترل نموده تا از مصرف میلگرد A2 به جای A3 در سقف جلوگیری نمایند .

نحوه اجرای تیر ها در سقف وافل

درسقف ها دو نوع تیر داریم یک نوع تیرآویزدار و یک نوع هم تیر مخفی یا هم ضخامت دال .اغلب موارد نوع تیر در سقف وافل بستگی به نوع سیستم باربر جانبی دارد ، یعنی اگر کارفرما تمایل به حذف آویز تیرهای میانی داشته باشد که در اغلب پروژه های سقف وافل همینطور است از سیستم دیوار برشی برای باربر جانبی  استفاده می شود و تیرآویزدار در سقف حذف می شود و فقط در بین ستونها و لبه دال ها یک کلاف هم ضخامت دال اجرا میشود که اصطلاحا تیر مخفی نامیده می شود  . اما اگر قرار باشد سیستم قاب خمشی باشد و تیر در سازه بار جانبی تحمل کند، آنگاه طبق آیین نامه باید تیر ضخامتش از ضخامت سقف بیشتر باشد .در این مواقع در ساختمان های کوچک اگر سازه جوابگو باشد برای اینکه هم بتوان از حذف آویز در سقف وافل بهره برد و هم از دیوار برشی استفاده نکرد ، میتوان قاب خمشی را در تیرهای پیرامونی سقف ایجاد کرد . 

روش اجرای قالب های وافل روی زیر سازی چگونه است ؟

همانطور که در روش اجرای سقف وافل گفتیم دو روش برای اجرا وجود دارد .در روش فرش کردن پلای وود و چیدن قالب وافل روی پلای وود ، برای فیکس کردن قالبها، دور محدوده قالب چینی بوسیله چوب و میخ  کادر ایجاد میشود و وافل ها در آن محصور میشوند در اجرای مستقیم روی زیر سازی بهتر است از زیر قالب ها میلگرد U زده شود و در هنگام بتن ریزی هم میتوان ابتدا تیرهای پیرامون وافل ها را بتن ریزی و سپس محدوده وافل ها را بتن ریزی کرد ،  با این کار وافل ها با بتن محصور شده و هنگام بتن ریزی لغزش ندارند .

در بتن ریزی سقف وافل استفاده از روان کننده ضروری است ؟

خیر . برای بتن ریزی سقف وافل برخلاف سقف یوبوت و کوبیاکس نیاز به بالا بردن اسلامپ بتن و استفاده از روان کننده نیست و در صورت ویبره زدن مناسب احتمال کرمو شدن بتن بسیار کم است و می توان به کیفیت و تراکم مناسب بتن رسید . البته استفاده از روان کننده بدلیل مزایای زیادی که در بهبود کیفیت بتن دارد در کلیه بتن ریزی ها توصیه می شود .عمل آوری و حفظ رطوبت بتن پس از بتن ریزی ، حداقل به مدت 7 روز بسیار مهم است .

آیا برای خارج کردن قالب وافل از زیر سقف ابزار خاصی نیاز است ؟

خیر . قالب وافل آبا به نحوی طراحی شده که براحتی از سقف خارج شود و برای خارج کردن قالب نیاز به ابزار خاص  پیچ دار و پین کش نیست .

نحوه گرفتن آویز برای اجرای سقف کاذب و تاسیسات در سقف وافل
در سقف وافل بدلیل وجود حفره ها و نمایان بودن تیرچه ها، دیگر نیازی به تخریب بتن تیرچه و جوش دادن آویز به میلگرد تیرچه نیست و براحتی می توان به روش های زیر آویز مورد نیاز را اجرا کرد.

نتیجه گیری 
سقف وافل با انواع یک طرفه و دو طرفه که در حدود 10 سال است در کشور ما رواج یافته ، در عین سهولت اجرا و مزایای بسیاری که دارند اگر بصورت غلط و بدون رعایت کردن نکات فنی و ایمنی به  مرحله اجرا برسد مثل هر سیستم سقف دیگری خطر آفرین خواهند بود.

اجرای این سقف ها نیاز به تجهیزاتی به مراتب بیشتر از سقف های رایجی مثل تیرچه بلوک داشته و همینطور دقت و زمان بیشتری میطلبد.توصیه ما بعنوان یکی از قدیمی ترین فعالان این صنعت، استفاده از مجریان زبده و ذیصلاح است که به حداقل موارد علمی و اجرایی آشنایی دارند تا به کمک آنها بتوانید تجربه خوبی از سقف وافل داشته باشید و علاوه بر استفاده از مزیت های بی نظیر این سیستم به دیگران نیز توصیه کنید.

منبع: https://sahandsazeh.co/

  • سرگرمی خاص
  • ۰
  • ۰

طراحی سقف وافل دو طرفه و یک طرفه از مهمترین مراحل اولیه است که می بایست با دقت و مهارت انجام شود. به طور حتم از مهمترین مواردی که باید در طراحی سقف وافل لحاظ کرد، ابعاد قالب وافل است. ابعاد قالب وافل باید با توجه به ضخامت سقف و قالب های موجود در بازار، تعیین گردد. همچنین یک طراحی حرفه ای و بهینه هم باعث سبک سازی سازه و هم صرفه جویی در هزینه های نهایی سازه می شوند. باید به این نکته توجه داشت که طراحی نامناسب علاوه بر اعمال هزینه های اضافه بر کارفرما باعث شده ساختمان ایرادهایی داشته باشد که افراد کمی این مکان را به عنوان محل برای زندگی و یا کار انتخاب نمایند.

ضوابط طراحی سقف وافل

سقف یا در اصطلاح مهندسی دیافراگم سازه وظیفه انتقال نیرو را به عهده دارد، نحوه انتقال نیروی باید بگونه‌ای باشد که سیستم باربر جانبی نیروی وارد شده بر سازه را به درستی دریافت کرده و بتواند به شالوده سازه آن را انتقال دهد. پیش نویس مبحث 9‌مقررات ملی (که از این پس در این نوشتار تحت عنوان مبحث 9 عنوان می‌شود) در بند 9-5-4-1 به وضوح به این مهم اشاره می‌کند:
9-5-4-1  سیستم های سازه ای باید طوری تنظیم و طراحی شوند که بار های ضریب دار در ترکیبات مورد نظر در فصل 7 را، بدون تجاوز از مقاومت طراحی مربوطه عضو، از طریق یک یا چند مسیر پیوسته تا تکیه گاه ها هدایت کنند.
سیستم وافل بسته به ابعاد قالب وافل قابلیت پخش بار را به صورت یک طرفه و دو طرفه دارد.

اصول طراحی سقف وافل دو طرفه و یک طرفه

از آنجایی که این نوع سقف ها دارای اصول مهندسی می باشند با توجه به آیین نامه معتبر می توانیم با رعایت کردن قواعد سقفی شکیل و زیبایی را طراحی کنیم. برای روش طراحی سقف وافل دوطرفه و یک طرفه برای اطلاعات بیشتر این قواعد، در زیر ذکر شده است.

مورد اول اندازه قالب ها می باشد. باید در هر دهانه و در هر جهت حداقل سه قالب قرار بگیرد. در نکته دوم که در قواعد ذکر شده است ابعاد دهانه می باشد. ابعاد دهانه باید طوری باشد که نسبت بعد بزرگتر به کوچکتر بیشتر از ۲ برابر باشد. مرحله بعد سختی تیر های عمود می باشد و حتما باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم. یکی دیگر از موارد مهم این است که نسبت دهانه مجاور در یک راستا باید از ۱/۳ کم تر باشد.

انتخاب سقف وافل یک طرفه یا دوطرفه بر چه اساسی انجام می شود؟

سقف وافل بر اساس نسبت طول به عرض دهانه به سقف وافل دوطرفه و یکطرفه تقسیم بندی می شود که روش طراحی در هر نوع کاملا با دیگری متفاوت است.

طراحی سقف وافل یک طرفه چگونه انجام می شود؟

اساس طراحی سقف وافل یکطرفه با طراحی سقف تیرچه یونولیت یکسان است و معمولا برای طراحی این گونه سقف ها از یک سری جداول طراحی استفاده می شود بجز در مواردی که نیاز به مدلسازی و طراحی موردی باشد. 

چه زمانی از سقف وافل دو طرفه استفاده می گردد؟

طراحی سقف وافل دوطرفه با هدف رفع نیاز معماری به دهانه های بلند و یا نیاز سازه ای به بارگذاری های سنگین انجام می شود.

نتیجه گیری

با روش طراحی سقف وافل دوطرفه و یک طرفه می توان از اینگونه سقف ها در فرودگاها یا نمایشگاه ها استفاده کرد. با استفاده از وافل یک طرفه می توان در هزینه ها صرفه جویی کرد. هم چنین روش طراحی سقف وافل دوطرفه و یک طرفه دارای قواعد خاصی می باشد که باید در ساخت آنها دقت کنیم.

منبع: https://sahandsazeh.co/

  • سرگرمی خاص
  • ۰
  • ۰

سقف وافل چیست؟


سقف وافل نوعی سقف بتنی است که ظاهر شکیل و خوبی دارد و به دلیل مزایای اقتصادی و فنی زیاد آن ، محبوب و مورد استفاده فراوان است. برای اجرای این سقف از قالب وافل استفاده می شود که وزن مرده سازه را کاهش می دهد و نمای زیبایی در سطح زیرین سقف ایجاد می کند که در ادامه به تفصیل در مورد قالب وافل توضیح خواهیم داد.

چرا سقف وافل؟

اسم سقف وافل از ظاهرش گرفته شده که شبیه به یک نوع غذای محبوب فرانسوی با همین نام (Waffle) است که معمولاً برای صبحانه صرف می‌شود. از نظر ساختاری، وافل سقف ساختمان ترکیبی از خطوط بتن مسلح به‌صورت مش (تار و پود) است. فضای میان این تار و پودها خالی بوده و همین موضوع، مهم‌ترین مزیت سقف وافل به شمار می‌رود.

سقف وافل بهترین انتخاب برای ساختمان‌هایی است که دهانه‌های عریض و مرتفع دارند که از میان آن‌ها می‌توان به مراکز تجاری، بیمارستان و فرودگاه اشاره کرد. سقف بتنی معمولی دارای وزن زیادی بوده و در نتیجه بار مرده زیادی را به سازه تحمیل می‌کند؛ اما سقف وافل به علت حفره‌هایی که دارد، این مشکل را حل کرده و عمر سازه را بالا می‌برد.

تاریخچه سقف وافل

پیشینه اصلی سقف های وافل به اوایل قرن ۱۹ میلادی برمی‌گردد که با پیشرفت در سازه های فناوری و ماشین آلات مدرن در حوزه ساختمان سازی اغاز شد. اصول واقعی این سقف‌ها در اروپا و کشور‌های آمریکایی اجرا شد و با گذر زمان به کشور های دیگر گسترش پیدا کرد. مزایا و استقامت این سقف ها باعث شده تا به امروز هم از این سازه ها استفاده شود.

سقف های وافل را در سازه هایی مانند: فروشگاه‌ها، پارکینگ‌ها، هتل‌ها، موزه‌ها، دانشگاه‌ها و... دید.

مزایای سقف وافل چیست؟

اولین مزایای چشم گیر این سقف ها کاهش و صرفه جویی در هزینه ها است، زیرا دیگر نیازی به خریداری مصالح فلزی برای سقف های وافل نیست و گزینه مناسبی در مقایسه با سقف هایی مانند کرمیت، عرشه فولادی و... است.

از دومین مزایای سقف های وافل می‌توان به حذف تیرهای فرعی و یا اجرا کردن سقف ها به صورت کامپوزیت اشاره کرد. استفاده از سقف وافل در حالت یک طرفه و دو طرفه می‌تواند در حالت وجود تیر های میانی طراحی و اجرا شود.

دیگر مزایای سقف‌های وافل عبارتند از:

حذف و جلوگیری از هزینه های اضافی بابت مصالح پیش ساخته
صرفه جویی در مصرف سیمان و بتن
کاهش تمامی هزینه ها الخصوص هزینه های تمام شده
مقاومت در برابر آتش و آتش سوزی
مقاومت در برار لرزش
عایق مناسب برای حرارت و صدا
و....

نتیجه گیری

سقف وافل نوعی سقف بتنی  و جدید مدرن است  که از بتن مسلح ساخته شده و در قسمت زیر آن بتن در دو جهت اجرا میشودکه هم شکل ظاهری شکیل  و هم دارای مزیت اقتصادی و فنی زیادی است. برای اجرای این نوع وافل از قالب وافل یک طرفه یا دو طرفه استفاده میشود که یک قطعه پلاستیکی به شکل مربع یا مستعطیل  هستند و اهمیت زیادی در اجری سقف وافل دارند. استفاده از این نوع قالب وافل وزن مرده سازه را کاهش می دهد. برای طراحی سقف وافل باید به چند پارامتر مانند : ضخامت دال ، فاصله دو تیرچه ، عرض و عمق تیرچه ، و ضرایب سختی دال توجه شود. مزیت مهم سقف وافل اجرا در دهانه های بالای 12 متر است.  برای اجرای این نوع وافل در دهانه  حداکثر 10 متر از قالب وافل یک طرفه و در دهانه بالای 12 متر از قالب وافل دو طرفه استفاده میشود.

منبع: https://sahandsazeh.co/

  • سرگرمی خاص